Mi az anarchizmus? Batthyny Ervin egy eladsban gy hatrozta meg: "Anarchizmus - uralomnlklisg - alatt azon trsadalmi rendet kell rtennk, mely minden kls hatalom s erszak nlkl, tisztn az emberek szabad, testvri egyttlsn alapul. Az erszakon pl uralmi rendszer helyett, mely a tulajdon, a jog s llam knyszerintzmnyeiben nyer kifejezst, az anarchikus trsadalom formi az emberek termszetben rejl szolidarits s az ebbl foly szabadsg, egyenlsg s nkntes sszemkds ltal jnnek ltre."
Rudolf Rocker hosszabban fejti ki: "Az anarchizmus nem lland s zrt trsadalmi rendszer, hanem inkbb az emberisg trtnetnek egyfajta irnyzata. Ez az irnyzat, szemben az egyhzi s llami intzmnyek szellemi gymkodsval, letnk valamennyi egyni s trsadalmi erejnek szabad s akadlytalan kibontakoztatsra trekszik. Maga a szabadsg nem abszolt, hanem viszonylagos fogalomtartalma egyre szlesebb vlik, s egyre tgabb krket fog t egyre vltozatosabb mdon. Az anarchista szmra a szabadsg nem elvont filozfiai fogalom, hanem minden emberi lny l, konkrt lehetsge arra, hogy termszettl kapott kpessgeit s tehetsgt kiteljestse, s a trsadalom javra fordtsa. Minl kevsb befolysolja az emberi kiteljesedst az egyhzi s politikai gymkods, annl hatkonyabb s harmonikusabb lesz az emberi szemlyisg, s annl inkbb meghatrozza annak a trsadalomnak az intellektulis kultrjt, amelyben felntt."
Az anarchizmus az a trsadalmi elmlet, amely az egyni felelssgtudat szerept lltja eltrbe brmifajta - jogi, parancsuralmi vagy parlamentris - uralommal szemben. Az anarchizmus legltalnosabb meghatrozsa az uralomnlklisg kvetelse. Ezen "azon trsadalmi rendet kell rtennk, mely minden kls hatalom s erszak nlkl, tisztn az emberek szabad, testvri egyttmkdsn alapul. Az erszakon pl uralmi rendszer helyett, mely a tulajdon, a jog s llam knyszerintzmnyeiben nyer kifejezst, az anarchikus trsadalom formi az emberek termszetben rejl szolidarits s az ebbl foly szabadsg, egyenlsg s nkntes sszemkds ltal jnnek ltre." (Batthyny - Migray - Schmitt: Anarchizmus, Budapest, 1904.)
Az anarchizmus szerint a trsadalmi rendhez nem szksges a politika beavatkozsa. A politika ugyanis mindig a hatalmat jelenti, ezen keresztl pedig erszakkal igyekszik fenntartani a rendet, a trsadalom letbe val beavatkozssal. Ezltal a politikai rend nem a szabadsg, hanem az elnyoms llapota.
Batthyny Ervin szerint sokan vannak, akik ltalnos felfordulst s koszt kpzelnek az anarchista vilgnzetnek. Ezek az emberek azt gondoljk, hogy az anarchizmus a kultra alacsonyabb fokra val visszalps, msok szerint pedig az anarchistk nem tudjk az ltaluk fellltott idelokat elrni. Mindkt nzet teht felttelezi, hogy a rend, a bke, st, a mveltsg fenntartsa csak egy felsbb hatalom ltal lehetsges, amely thghatatlan jogszablyokat kszt, s ezen jogszablyok segtsgvel az uralom akr erszakkal is rvnyesthet.
Az anarchizmussal kapcsolatos tvhitekhez hozzjrult, hogy az anarchia kifejezs a kznapi rtelmezsben a zrzavarral, fejetlensggel egyenrtk, s kialakult egy olyan kpzet, miszerint az anarchistk a trsadalom, a kzrend teljes felforgatst akarjk elrni, dezorganizlt, kaotikus helyzetet szeretnnek teremteni. Ezt a kpzetet ersti a "feudlis anarchia" trtneti terminusa is, amely az ideiglenesen gyenge kzponti kormnyzat kvetkeztben fellp zrzavaros politikai viszonyokat jelli a korai feudalizmus idszakban. Az anarchistk felfogsban e kifejezsnek ms jelentse van. Errico Malatesta olasz anarchista a kvetkez meghatrozst adta: "Az anarchia sz grg eredet s kormnynlklisget jelent, egy npnek azt az llapott, amelyben alkotmnyos hatsg, kormny nlkl igazgatja nmagt." Teht sz sincsen dezorganizlt, rendezetlen llapotokrl. A politikai-llami kzigazgatsi hatalmat az anarchistk az autonm, nigazgat, decentralizlt helyi kzssgek tevkenysgvel akartk helyettesteni, s a kzrendet ennek segtsgvel fenntartani. Elkpzelsk szerint gy az anarchia a szabadsg fogalmval egyenrtk, amely gy rhet el, hogy az emberek megszabadulnak az ket elnyom, kizskmnyol, rajtuk lskd kormnyzati-politikai hatalomtl s az azt szolgl brokratikus gpezettl.
Az anarchizmusellenes propagandhoz maguk az anarchistk is bven szolgltattak tmpontokat. A kztudatban az anarchista mozgalom nem vletlenl - s nemcsak a lejrat propaganda hatsra - kapcsoldott ssze az erszak, a terror fogalmaival. A XIX. szzad utols vtizedeiben s a szzadforduln az anarchizmus kvetinek jelents rsze ugyanis cljai elrshez az egyni mernyleteket vlasztotta eszkzl, amelyeket hossz idn t olyan "sikeresen" alkalmaztak, hogy a kzvlemny az egsz anarchizmust e mernyletes irnyzattal azonostotta. Ebbl kvetkezleg httrbe szorultak - vagy jval kisebb nyilvnossgot kaptak - azok az ramlatok, amelyek bks, reformista eszkzkkel akartk a trsadalmat megvltoztatni.
A terrorizmus pusztn egy eszkzrendszer, az anarchizmus pedig egy politikai ideolgia, gy a kett semmikppen sem azonosthat egymssal. Az anarchizmus ultraradiklis jellege azonban esetenknt alkalmazott eszkzeiben is megnyilvnult.
Az anarchizmus kvetiben nagyon sokan pusztn a lzads, a tagads, a rombols bajnokait lttk. Ahhoz, hogy valakit anarchistnak nevezznk, nem elegend az, hogy az illet nem szereti a politikt (s a politikusokat), gylli az llamot, az elnyomst, a kizskmnyolst. Mindezek mellett az anarchista kzponti rtknek tekinti a szabadsgot, tudatosan vllalja az anarchizmus alapvet cljairt val kzdelmet, s konkrt elkpzelse van a jv trsadalmi berendezkedsrl, illetve annak alapelveirl. Az anarchizmus gy nem pusztn a rombols s a tagads, hanem a spontn mdon kialakul, alulrl felfel szervezd, nkormnyzati alapokon nyugv, fderatv jelleg, egysges emberi trsadalom eszmje is.
Az anarchizmus fbb irnyzatai Az anarchizmus politikai ideolgiaknt a XVIII. szzad vgn jelent meg Eurpban, majd a XIX. szzad els felben bontakozott ki, terjedt el nagyobb mrtkben, s a szzad kzepre mr jelents hatst gyakorolt a politikai letre. Eszmetrtnetileg elssorban a felvilgosodsbl (racionalizmus), a romantikbl, a pozitivizmusbl s a keresztnysgbl mertett, ksbb hatott r az evolucionizmus is.
Az anarchizmus a konzervativizmus elleni harcban szletett meg, ksbb szembekerlt a kor ms ideolgiival is. Els kpviseli szmra eszmeileg a francia forradalom hrmas jelszava, a Szabadsg, Egyenlsg, Testvrisg jelentette a kiindulpontot.
A vltozsokat ellenz konzervatv nzetekkel szembeni fellps, a radiklis jtsok szelleme hatroztk meg a kialakul anarchizmus arculatt. William Godwin, az els anarchista, 1793-ban megjelent knyvben (Vizsglds a politikai igazsgossgrl s annak a kzerklcsre s a boldogsgra gyakorolt hatsrl) fejtette ki elszr a kibontakoz j ideolgia alapjait, s vette vdelmbe a kormnyzati hatalom ellen fellzad forradalmrokat. Nzeteiben ugyanakkor mr megtallhatk azok az elemek is, amelyek az anarchizmust ksbb a liberalizmussal is szembefordtjk.
Godwin a felvilgosods racionalista eszminek hatsa alatt rendkvl radiklis kvetkeztetsekre jutott: elutastotta az llami erszakot az egyn szabad vlemnyalkotsval szemben, mivel a szabadsg, az nkibontakoztats egyik f akadlyt ltta benne. A trsadalmat a jogi-politikai elnyom hatalommal szemben kis kzssgek, autonm egysgek laza konglomertumv szerette volna vltoztatni. Egy vvel knyve megjelense utn, 1794-ben egy kicsiny csoport szak-Amerikba utazott - kzttk a kt neves klt: Wordsworth s Coleridge -, hogy elkpzelseit valra vltsa, vllalkozsuk azonban kudarcot vallott.
Godwin rvid, de jelents hatsa utn az anarchizmus hossz idre feledsbe merlt, mg a XIX. szzad kzepe tjn jra elbukkant s sokkal npszerbb vlt. Ekkor azonban mr kritikja lt a liberlis-polgri gazdasgi s politikai rendszer ellen irnytotta, s a szabadsgot a liberalizmus ellentmondsainak felszmolsval akarta megvalstani.
Az individualista anarchizmus Trtnetileg az anarchizmus els megjelensi formja az individualista anarchizmus. Ez az elnevezs kt fontos tnyt fejez ki: egyrszt elklnti az anarchizmus e vlfajnak kpviselit a ksbb megjelen kollektivista anarchizmus hveitl, msrszt utal arra, hogy az anarchizmus a polgri, individualista szabadsgeszme rkse, folytatja s annak rendkvl radiklis, egyttal szigoran logikus tovbbfejlesztse.
Az anarchizmus tulajdonkppen a liberalizmus eszmjt a liberlis gyakorlat visszssgainak kikszblse rvn, nhny lnyeges mdostssal kvnta megvalstani. Mr Godwin nzetei is ezt tkrztk, mindez azonban fokozottabb rvnnyel jutott kifejezsre a XIX. szzad kzepn Max Stirner rsaiban. Stirner elgondolsban az individualista anarchizmus n-kultusza meglehetsen markns formban jelentkezett. Mg Godwinra inkbb a racionalizmus hatott, Stirnernl fkppen a romantika szabadsg-felfogsnak hatsa rezhet. Godwin a gondolkodsra, a rcira, Stirner az rzelmekre helyezte a hangslyt. Az egyedisg, az egyni sztnk, hajlamok, szenvedlyek szabad, teljes kibontakozst tekintette elsdleges clnak, melyben az egyn ntudatra bredse, bels felszabadulsa egytt jr a msok irnti tolerancival.
E trekvsek legfbb akadlyt Stirner az llamban ltta, amely elidegenedett, egynek feletti hatalmval a legfontosabb kls knyszert jelenti az emberek szmra. A modern liberlis llam elnyom jellegt s hatalmt sokkal ersebbnek tallta a rgi abszolutizmusnl, mivel az egyn itt egyedl, szemtl szembe ll az llammal, s nlklzi a rgi kzvett testletek (korporcik) vdelmez erejt. E kiszolgltatott helyzetben a szabadsg garanciit Stirner a tulajdon fenntartsban s az asszocicik (kis termeli s nigazgat kzssgek) ltrehozsban ltta. A gazdasgi szemllet tlzott trhdtsval szemben nagy hangslyt helyezett a kulturlis, szellemi rtkek mvelsre s az egynisg teljesebb nkifejezsre is.
Az individualista anarchizmus nem pusztn politikai ideolgiaknt jelent meg a mlt szzad kzepn. Sajtos filozfiai szemlletet is jelentett, hatott az irodalmi s mvszeti gondolkodsra s a mindennapi, gyakorlati letvitelre. Ez azrt is lnyeges, mert amikor az anarchizmus politikai ideolgiaknt jelentsgt vesztette - pl. a XX. szzad msodik felben -, a mvszetre, irodalomra, kulturlis mozgalmakra s az letmdra gyakorolt hatsa (alternatvok, kommunamozgalom) gy is jelents maradt.
A XIX. szzad msodik felben az anarchizmus mr kiterjedt befolyssal rendelkezett Spanyolorszgban, Svjcban, Olaszorszgban, Franciaorszgban, Oroszorszgban valamint az Egyeslt llamokon kvl Latin-Amerikban (Argentna, Mexik) is. llamellenessge egyre nvekv kapitalizmus- s magntulajdon-ellenessggel prosult, gy nem vletlen, hogy az elmleten bell fokozatosan a kollektivista irnyzat kerekedett fell, s a politikai tmegmozgalmakban, a munkssg s a parasztsg krben ez tudott szles kr befolyst gyakorolni.
A kollektivista anarchizmus A kollektivista anarchizmus megalapozjnak Pierre-Joseph Proudhon tekinthet. Szemlyben, nzeteiben elszr fondik ssze az anarchizmus a szocializmussal, mivel hagyomnyosan t tekintik az n. "kispolgri" szocializmus legjelentsebb kpviseljnek is. Rendkvl alapos filozfiai s kzgazdasgi ismeretekkel rendelkezett, s rsaiban elssorban a fokozd gazdasgi klnbsgek krdseivel foglalkozott, amelyek - elmlete szerint - az igazsgtalan (a tnyleges rtktl elszakad) rucsere kvetkeztben alakultak ki, s amelyek a mltnytalanul szerzett nagy vagyonok ltrejtthez vezettek, s ezzel htrnyos helyzetbe hoztk a kistermelket, kistulajdonosokat.
Proudhon az egyenltlen ruforgalom felszmolsra az llami-politikai befolys kiiktatst, a pnz megszntetst (hiteljegyek bevezetsvel) s a mezgazdasgi brleti viszonyok tulajdonn vltoztatst tzte ki clul. A kistermelk hiteltmogatst egy kzponti npbankon keresztl szerette volna megvalstani, amelynek ltrehozsra az 1848-as forradalom idejn ksrletet is tett.
A kistulajdont teht Proudhon - ppgy mint Stirner s ms individualista anarchistk - fenn akarta tartani, mert ebben ltott garancit a politikai szabadsg megteremtsre. Politikai tekintetben azonban kzelebb llt a szocialista tanokhoz. A trsadalom megszervezst az asszocicik, helyi kzssgek fderalisztikus kapcsoldsa alapjn kpzelte el, eltlte az llami szfrban zajl politizlst. Klnsen a vlasztsok s a npszavazs (referendum) krdsben foglalt el radiklis kritikai llspontot, s a parlamentris demokrcira vonatkoz minden ksbbi brlatnak az alapjait is megvetette.
A XIX. szzad msodik felben egyre ersebb vlt Eurpban az orosz anarchistk hatsa is, klnsen Mihail Alekszandrovics Bakunyin. Mg Proudhon elmletnek fontos jellemzje volt, hogy reformista ton, fokozatos vltoztatsokkal akarta cljt elrni, Bakunyin a harcos, militns, forradalmi anarchizmus agittora volt. Az anarchizmust mr az llam nlkli szocializmus elmleteknt definilta, s hossz vekig tart harcot vvott az I. Internacionln bell a tekintlyelv, llamszocialista irnyzat kpviselivel, fleg Marxszal.
Bakunyin ktsgtelenl kora legnagyobb hats anarchista teoretikusa s forradalmra volt, az 1848-49-es forradalom barikdharcainak hse, egy vtizeden t cri brtnk rabja, aki 1861-ben megszktt a szibriai szmzetsbl, s emigrciban (Olaszorszgban s Svjcban) lt tovbb. rta az "anarchizmus Biblija"-knt emlegetett llamisg s anarchia cm mvet, amelyben az autonomista, tekintlyellenes, llamisgot elutast, a proletrdiktatra (s mindenfajta diktatra) elkpzelst elvet, nigazgat kollektivista-szocialista trsadalom kpt vzolta fel.
Bakunyint elssorban a politikai szabadsg megvalstsnak problmi rdekeltk, gazdasgi krdsekkel kevesebbet foglalkozott. A szabadsg megteremtshez a politikai hatalomvltst nem tartotta elegendnek, a "trsadalmi forradalom" propaglja volt: a politikai-llami hatalom teljes felszmolst, az llami intzmnyrendszer sztzzst tzte ki clul, s a trsadalmi nigazgatssal akarta azt helyettesteni. Az anarchista szocilis forradalmat Bakunyin a szles nptmegek megmozgatsval akarta megvalstani, elssorban a munkssg s a parasztsg erejre tmaszkodva, de szmtott a marginalizldott, deklasszlt, lumpen, st bnz elemek rszvtelre is (ez utbbi az anarchista gondolkodknl igen gyakori elkpzels).
Az anarchizmus a mvelt, rtelmisgi, szk kr lzad elit mozgalmbl fokozatosan szlesed bzis tmegmozgalomm vlt. Ebben annak is nagy szerepe volt, hogy kpviseli a parasztsg problmival is behatan foglalkoztak, s messze tllptek a polgrsg s a munksosztly gondolkodsi krn. Ezrt terjedt az anarchizmus rohamosan az elmaradott agrrorszgokban is: Spanyolorszgban, Olaszorszgban s Latin-Amerika orszgaiban. Nem kis rsze volt ebben Pjotr Alekszejevics Kropotkin hercegnek, aki Bakunyinhoz hasonlan a nemesi letmdot s karriert cserlte fel a szmztt forradalmr nlklzseivel. Kropotkin egszen kiemelked intellektulis kpessgekkel rendelkez szemlyisg volt, nagyon ers igazsgrzettel s szocilis rzkenysggel. Elismert fldrajztuds, utaz, biolgus s trtnsz, a francia forradalom trtnetrl rt knyve mg ma is elsrang szakmunknak szmt.
Kropotkin egyik svjci utazsa sorn vlt anarchistv, amikor rszt vett a Jurai Fderci gylsein. Ez a fderci mg - tbbek kztt - Bakunyin hatsra jtt ltre, kezdetben az I. Internacionlhoz, majd 1872. utn az Anarchista Internacionlhoz tartozott. Kropotkin emigrcija nagy rszt Angliban tlttte, s csak az 1917-es forradalom utn trt haza Oroszorszgba. Angliban ismerkedett meg az evolucionista elmlet trsadalmi-politikai alkalmazsval, a szocildarwinizmussal.
A szocildarwinizmus a trsadalmi letben a "ltrt val harc" biolgiai trvnyszersgt ppgy rvnyesnek tartotta, mint ahogyan az llatvilgban tapasztalhat. Kropotkin szerint ez a nzet tlsgosan egyoldal, mert abszolutizlja a harc jelentsgt a termszetben. Pedig ppgy ltezik a fajokon belli s kvli szolidarits, egyttmkds is, amit a "klcsns segtsgnyjts" (mutualits) trvnynek nevezett. Nzete szerint az emberisg legfejlettebb korszakaiban, a klasszikus Grgorszgban s az itliai vrosllamok korban a szabad, konstruktv egyttmkds eredmnyessge nyilvnult meg, a kismret, helyi nigazgatssal rendelkez gazdasgi-politikai egysgek flnye a nagy, centralizlt birodalmakkal szemben.
A mernyletes irnyzat A szzadforduln az anarchizmus a munkssg s a parasztsg soraiban rendkvl nagy npszersgre tett szert, ennek ellenre az anarchista szocilis forradalom kitrse elmaradt. A feszl trsadalmi s vagyoni ellentteket mrskelte ugyanis az a tny, hogy a kapitalista gazdasg eredmnyei nagyobb mrtkben eljutottak a szegnyebb rtegekhez is, s a polgri rtkrenddel s letformval azonosul szakmunkssg s a gazdagod paraszti rutermel rteg sokak szmra mintul szolglt.
Az anarchizmus egyes hvei megprbltk siettetni a forradalmat, kiprovoklni a np lzadst az llam ellen, s pldt akartak mutatni az elnyom hatalommal val szembenllsra. Msokat egyszeren a ltez trsadalmi igazsgtalansgok s gazdasgi klnbsgek sarkalltak a cselekvsre. Mindezt fokozta, hogy 1877-1881. kztt az anarchistk tbb kongresszust is tartottak, ahol a tbbsg - ltvn a szbeli s az rott propaganda nem megfelel hatkonysgt - elhatrozta a "tett propagandjra" val ttrst. A tett pldja elssorban mernyletekben s a brsgi trgyalsokon val btor killsban lttt testet. Az egyni - vagy kisebb csoportokban elkvetett - mernyletek alkalmazsa nem az anarchistk "tallmnya" volt. A trtnelem rgebbi korszakaiban is elfordultak politikai cllal elkvetett gyilkossgok, mint pldul Kr.e. 44-ben Caesar, 1584-ben Orniai Vilmos, 1589-ben III. Henrik, 1610-ben IV. Henrik francia kirly, 1793-ban Marat jakobinus forradalmr, 1865-ben Lincoln amerikai elnk ellen.
Az anarchista mernyletek kzvetlen elzmnyeit az elnyom, zsarnoki cri rendszer ellen fellp narodnyikok jelentettk, akikhez ksbb csatlakoztak az anarchistk is. II. Sndor cr, az 1861-es reformok bevezetje, majd lefkezje volt a f clpontjuk: 1866-ban Karakozov dik ltt r tbbszr is a ptervri Nyri parkban, 1867-ben pedig egy lengyel emigrns a prizsi vilgkilltson. 1879-ben a Npakarat nev narodnyik szervezet prblta meg a cr vonatt felrobbantani, majd 1880-ban Halturin asztalos tven kilogramm dinamittal a fl palott romba dnttte, azonban II. Sndor ppen vendgeket fogadott a ptervri vastllomson, mg vgl 1881-ben kzvetlen kzelrl bombt dobtak a cr el, s ez vgzett vele. Kzben 1879-ben Vera Zaszulics rltt Trepov ptervri rendrfnkre, majd ksbb egy mernyl meggyilkolta Mezencev tbornokot, a III. gyosztly parancsnokt. A szzadvg anarchista mernyli igyekeztek elhomlyostani eldeik tetteit...
Az 1890-es vekben egy idre Franciaorszg vlt az anarchizmus kzpontjv, aminek elssorban az volt az oka, hogy a lakossg jelents rsze kibrndult a parlamentris demokrcia rendszerbl; a hrhedt Panama-botvny s a Dreyfus-gy mr csak olaj volt a tzre. A politikai kibrndultsg lgkrben egyes anarchista mernylkkel a kzvlemny nyltan rokonszenvezett, klnsen Ravachol tett szert igen nagy npszersgre. 1892-94. kztt mindenesetre sikerlt a "tett propagandjval" magra vonnia a figyelmet: elbb Saint-tienne-ben hajtott vgre ketts rablgyilkossgot (a mozgalom pnzgyi alapjait megteremtend), majd hveivel Prizsban tartotta rettegsben az anarchistkat eltl brkat, s Ravachol leleplezse utn az t berul vendglst is meggyilkoltk. Mindekzben 1893-ban Vaillant felrobbantotta a nemzetgylst, 1894-ben Caserio Lyonban leszrta Sadi Carnot kztrsasgi elnkt.
A mernyletek kre ms orszgokra is kiterjedt: 1897-ben meggyilkoltk a spanyol miniszterelnkt, 1898-ban Genfben (Luigi Luccheni olasz anarchista) Erzsbet magyar kirlynt, 1900-ban Umberto olasz kirlyt, 1901-ben McKinley amerikai elnkt. A terrorhullm azonban nem rte el kitztt cljt, a szocilis forradalom kirobbantst, st inkbb az llami biztonsgi erk megersdst eredmnyezte. Az anarchizmus ms hvei mindezzel prhuzamosan j cselekvsi terletet s eszkzket kerestek.
Az anarcho-szindikalizmus A szzadfordul tjn egyre tbb anarchistban lttt testet az a felismers, hogy az anarchia tiszta formjban megvalsthatatlan, illetve hogy az anarchizmus cljairt ms mozgalmakkal, politikai erkkel kell szvetkeznik. Ez vezetett a szakszervezeti mozgalomhoz val csatlakozsra, az anarchizmus trhdtsra a szakszervezetekben, amelyben az anarchistk egyrszt cselekvsi keretet, eszkzt, szervezett ert, msrszt az eljvend fderalista felpts anarchista trsadalom csrit lttk.
Az anarcho-szindikalizmus Franciaorszgban alakult ki (a CGT volt egyik f bzisa), de hatssal volt az szak-amerikai (IWW szakszervezeti szvetsg) s mr eurpai orszgok munksmozgalmra is, Magyarorszgon fknt Szab Ervin s a forradalmi szocialistk nzeteire (a forradalmi szocializmus az anarcho-szindikalizmus ms elnevezse). Az elmlet f teoretikusai Lagardelle, Pouget, Pelloutier s Georges Sorel voltak, akik kifejtettk a legfontosabb alapelveket a mozgalom szmra: a szakszervezetek politikai ideolgiktl s prtoktl val mentessgt, a parlamenti politizls elutastst, a marxizmus elavultsgt, a szakszervezeti - s politikai - brokrcia leptst, az j harci mdszerek (bojkott, szabotzs, sztrjk, ltalnos sztrjk) alkalmazsnak szksgessgt.
Az egyni mernyletekkel szemben az anarcho-szindikalistk az ltalnos politikai tmegsztrjkot tekintettk a legfbb eszkznek a szocilis forradalom megvalstsra. Az anarcho-szindikalista ideolgia s mozgalom azonban felmorzsoldott az 1914-es esemnyek kvetkeztben, s az els vilghbor folyamn kpviseli s hvei nagy rsze a nacionalista rdekeket tmogatta. Ezzel megtrt az anarchista internacionalizmus ereje s vele egytt politikai befolysa.
Mit akartak elrni az anarchistk? Egy anarchisztikus trsadalomban nem szabad osztlyklnbsgnek lenni. Az anarchistk szerint az uralom minden trsadalmi bajnak a forrsa. A mai trsadalom akkor kezddtt, amikor az ember rabszolgkkal rendelkezett. Hargitai Istvn azt gondolta, hogy ez az skori viszony mg ma is fennll. Urakra s rabszolgkra oszlik modern trsadalmunk s a hatalom termszetesen az uraknl sszpontosul. Ezrt kzd az anarchia a hatalom ellen, mert a hatalom fenntartshoz hatatlanul erszak szksgeltetik. De nemcsak az erszakot s a hatalmat akarja az anarchia megsemmisteni az emberisg szellemi felszabadulsa ltal, hanem szabadsgot akar, s ezrt kzd ennek kerkkti ellen.
Az anarchia kvnalma, hogy az emberek megszabaduljanak az nzstl s csupn a kzssg rdekt vegyk figyelembe s ennek rdekben minden tehetsgt latba vetve mkdjn kzre mindenki megelgedsre. Az anarchia nem ismer el semmilyen rangot vagy tekintlyt, csak az egyenl embert, mert a rang megkveteli az alzatossgot. A tekintly zsarnoksgra, az alzatossg szolgasgra vezet.
Szerintk le kell dnteni a vagyonos s vagyontalanok kzti vlaszfalat, azaz a tulajdont. Minden rossznak a tulajdon a forrsa, ebbl ered az osztlyklnbsg dologtalan ri osztly s vagyontalan munksosztly kztt. A tulajdon akadlyozza meg az emberek kzti egyenlsg s testvrisg kialakulst. Azok, akiknek vagyona van, ezt a vagyont arra hasznljk fel, hogy a vagyontalanok felett hatalmat szerezzenek, s arra knyszertsk ket, hogy munkjukkal tovbb gyaraptsk a hatalmasok vagyont. Teht addig, amg ez a vagyon aprl fira rkldik, addig mindig megmarad, st, megszilrdul az osztlyklnbsg.
Az anarchizmus szerint a trvnyek nem brnak ltjogosultsggal. Egy trsadalmi egysgben nincs szksg semmifle kormnyra s ennek eszkzeire, az ltala gyrtott trvnyekre, mivel ahol a legtbb s legszigorbb trvnyek uralkodnak, ott a legtbb, aki thgja ket. Az ember ltal gyrtott trvnyek helyett a termszet trvnyeinek kellene uralkodniuk, melyek thghatatlanok.
Kveteltk az llamok eltrlst s a teljes szlsszabadsgot. A npeket egy nagy egysgg akartk tenni, azaz foganatostani mindazt, amit a "szabadsg, egyenlsg, testvrisg" jelszava magba foglal.
Egy nemzet legyen a fldn: az emberisg! Egy hazja legyen: a fld! Egy istene legyen: az igazsg! s mindig csak abban higgyen, amiben a jzan sz sugallatbl meggyzdtt; nem pedig amiben hinni knyszertik!
sszefoglals Az anarchizmus eszmi a szocializmussal egy idben kezdtek kibontakozni. A klnbsg a kett kztt annyi, hogy mg a szocializmus a kapitalizmussal kvnt leszmolni, addig az anarchizmus tovbbment s mindenfle politikai s hatalmi rendet meg akart szntetni.
Nekem az anarchizmus eszmi tbb-kevsb szimpatikusak, br nem rtek egyet azzal, hogy semmifle politikai vagy trsadalmi irnyts nem szksges. Igaz az is, hogy az egyhzak kzl nagyon sok elkezdett politizlni is, pedig szerintem a vallsnak s a politiknak teljesen szt kellene vlnia.
n a Batthyny Ervin ltal emltett kt csoportbl a msodikhoz tartozom. Vlemnyem szerint br az anarchizmus eszmi valban magasztosak s az emberek felszabadtsrt s egyenlv ttelrt harcoltak, ezek a clok nem megvalsthatak. Azt tapasztaltam, hogy a legtbb embernek szksge van arra, hogy irnytsk, hogy megmondjk neki, hogy mit tegyen, hogyan viselkedjen, mit gondoljon. Ugyanis az irnyts egyben azt is jelenti, hogy nem az irnytotton van a felelssg. Ha megvizsgljuk, fleg az elmlt pr vben, amikor tbb orszgban lehetsg volt arra, hogy a np vltoztasson a politikai rendszeren, tbb orszgban is visszatrtek a kemny, elnyombb politikt folytat kormnyok. Persze ez szerintem egyrszt npcsoporttl is fgg, meg mindenhol vannak kivtelek.
Msrszt nem ltom, hogy lenne relis lehetsg arra, hogy az emberek a sajt rdekeiket httrbe szortva a kzs rdek elrsrt munklkodjanak. A tendencik ppen az ellenkez irnyba mutatnak
|